吴心伯:贸易投资与技术不能被国家间的地缘政治博弈所挟制

2020年5月11日

2020年4月29日,全球化智库(CCG)围绕科技与新冠疫情为主题举办了线上研讨会,邀请了国内外科技界政策专家及资深从业者就现阶段中美两国的科技界发展、数字经济和“新基建”、疫情后经济秩序等话题展开研讨,旨在促进国际科技交流,为全球抗疫探索国际合作的新路径建言献策。

 

复旦大学国际问题研究院院长、美国研究中心主任吴心伯指出,中美之间的技术供应链本可以惠及双方,但现在两国间的技术合作因为单方面的强权政治而受到影响。这个影响,从长期来看,中国将通过本土创新或者转而和其他国家建立紧密合作,逐步克服对美国技术供应链过于依赖的问题。对美国来说,高科技公司将可能失去不断扩大的中国市场以及技术的创新来源。这一技术限制会导致不同技术应用体系的产生,更会波及包括金融在内的其他领域,造成长期且深远的影响。最后他指出,贸易,投资和技术发展不应该被国家间的政治和地缘政治问题所挟制。

 

 

关于发言人:

 

吴心伯

 

复旦大学国际问题研究院院长,复旦大学美国研究中心主任

 

吴心伯是复旦大学国际问题研究院院长,教育部人文社科重点研究基地复旦大学美国研究中心主任,外交部第四届外交政策咨询委员会委员,复旦发展研究院副院长,复旦大学特聘教授以及博士生导师。他还担任了中国亚洲太平洋学会副会长,中华美国学会常务理事,上海市国际关系学会副会长,上海美国学会副会长和上海市美国问题研究所所长。

 

WU Xinbo

 

Professor and Director of the Center for American Studies; Dean, Institute of International Studies at the Fudan University

 

WU Xinbo is Professor and Dean, Institute of International Studies, and Director at the Center for American Studies, Fudan University.Prof. Wu serves on the policy advisory board of the Chinese Ministry of Foreign Affairs. He was a member of the World Economic Forum’s Global Agenda Council on Geopolitical Risk and served as its Vice-Chair (2012-13) and Chair (2013-14), and a member of the World Economic Forum’s Global Agenda Council on Geo-economics (2015-2016). He is currently a member on the Advisory Council of Asia Society Policy Institute, as well as a member of The Trilateral Commission.

 

关键词 专家观点